Digidokter: Itsme, eID & myID: dit kan je ermee?

Gepubliceerd op dinsdag 18 juni 2024
12 oktober 2024

De overheid wil dat alle administratie ook via digitale kanalen (aka 'digitaal loket') kan verlopen. Dat is op zich al een grote uitdaging. Maar het betekent ook dat alle burgers mee moeten zijn in dit digitaliseringsproces, d.w.z. over de nodige apparatuur beschikken én over de nodige kennis en vaardigheden.

In deze Digidokter-sessie maken we alvast werk van de laatste opdracht. We vergelijken eerst eID, itsme & myID, de drie manieren je als burger aan te melden. Eenmaal succesvol aangemeld heb je toegang tot een waaier van Federale, Vlaamse en lokale overheidsdiensten, zoals Tax-on-web, Mypension & Mijn Burgerprofiel. Ook heel wat stadszaken kan je trouwens thuis regelen: een adreswijziging doorgeven, een vergunning of attest aanvragen, zalen of materialen reserveren... Zo vermijd je verplaatsingen en wachtrijen.

We demonstreren de inlogprocedure, overlopen een aantal van de beschikbare diensten of zaken die je online met de stad kunt regelen. En we staan natuurlijk ook stil bij het aspect veiligheid, dat nooit het slachtoffer mag zijn van verhoogd gebruiksgemak.

 

Bibliotheek Avelgem, Zaal Ter Biest.

 €5 / 10 UiTPASpunten / €1 sociaal tarief (enkel mogelijk met geldige UiTPAS met voordeeltarief)

We starten telkens om 10 uur met een korte uiteenzetting over een bepaald onderwerp. Na de vorming volgt de mogelijkheid om vragen te stellen tot 12 uur. Je kan gerust je laptop, smartphone of tablet meebrengen. 

Vooraf INSCHRIJVEN is noodzakelijk! 

In samenwerking met Spikkerelle en Avansa Mid- en Zuidwest.